Kalas

I helgen fyllde min underbara tjej ett år. Hon älskade paketen hon fick, framför allt snörena och en docka som man kan mata med nappflaska. Jag hade bakat bullar och hallonmuffins, det blev riktigt gott faktiskt, trots att det var första gången för båda. Men bullarna blev inte riktigt som det var tänkt. När jag läste igenom receptet för att se om det var något som behövde handlas läste jag kardemumma, men tänkte kummin. Och det har vi ju hemma, så därför handlade jag inget. Men jag hann uppfatta skillnaden innan jag hällde ner det i bunken.

Dottern väger nu ca 8200 g och är 71 cm lång. En liten tös med andra ord. Hon äter nu, när hon är frisk igen, med god aptit, helst samma mat som vi andra och gärna själv. När hon är trött är hon ett riktigt monster av grinighet, men annars skiner hon som solen mest hela tiden. Hon tar några steg då och då, ibland flera på en gång, ibland inga alls på ett par dagar. Det har inte riktigt släppt ännu. Om hon bara är normaltrött när hon går och lägger sig (vid 18.30) gråter hon ett tag, men hon somnar alltid själv. Sen brukar hon skrika till några gånger under kvällen och vaknar kanske bara en gång under "vår natt". Morgon är det 5.30-6. Hon sover för det mesta bara middag en gång/dag. Hon pratar ännu inte, men förstår flera ord och säger nejnej till allt. Även när hon menar ja.

Sonen (3 år och 3 månader) väger ca 15 kg och är ca 97 cm lång. Han kinkar inte lika mycket med maten nu som för några månader sedan. Han han även börjat att, ibland, äta med kniv och gaffel. Jag tycker att han är normaltrotsig, inte som för ett tag sedan, då han var extremt övertrotsig. Han använder fortfarande blöja, men det börjar bli dags att ta tag i det nu. Han somnar vi 19.00 och vaknar oftast två gånger/natt och vill att jag ska stoppa om honom. Sover till 6.30-7.30. Han pratar förstås hur mycket som helst och tycker om att leka med ord. Till exempel utesluta den första bokstaven i orden eller lära sig bokstäverna. Han vill hjälpa till med allt, men vägrar oftast att klä på sig/låta någon klä på honom. Han vill veta allt och frågar vad och varför ca tre gånger/minut.

Kommentarer
Postat av: Nino

Ett stort grattis på 1-årsdagen! Vad fort tiden går! Min blir snart ett halvår och det känns som om det var igår hon föddes:) Kom och ta en fika någon dag!

Ha det bra!

2008-11-17 @ 23:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0