Mjölkproteinallergi

Vår lilla tös på 8 månader är mjölkproteinallergiker. Det fattade vi när hon var så gott som nyfödd, så jag har avhållit mig från alla mjölkprodukter eftersom jag ammar henne. Vi har däremot inte fått träffa någon läkare utan fått rådet att testa själva. Vi har också blivit tillsagda att testa lite ibland för att se om det har blivit bättre. Nu räcker det med testande. När hon var mindre fick hon rejält ont i magen varje gång jag testade, men efter ett tag upplevde jag det som om hon tålde små små mängder. Jag har den senaste tiden ätit lite mjölkprodukter då och då och för några dagar sedan fick hon betala priset för det. Utslag över hela kroppen. Konstigt nog fick hon inte ont i magen den här gången, utan utslag, som hon aldrig har fått förut. Men tydligen kan det ändra skepnad. Hon mådde jättedåligt och jag anklagar såklart mig själv eftersom det var jag som hade ätit mjölk. Nu har vi i alla fall fått en tid hos barnläkarmottagningen och hon ska få göra ett pricktest. Då kanske vi får veta om det finns någon del av mjölken hon tål eller om hon tål en viss mängd etc. Jag tänker inte experimentera sjäjv, inte när hon mår dåligt av det.
Så nu är det en strikt mjölkproteinfri kost som gäller igen...jag som precis hade börjat vänja mig och se fram emot att få äta vissa grejer igen, som choklad och fetaost. Jag får vänta tills hon slutar amma, vilket verkar bli om typ fem år eller så. Hon vill ju inte äta annat! Istället äter jag lakrits (vilket också är jättegott, men det är ju inte samma sak..) och tofu (finns det något tristare?). Har dock sett i ett recept att man kan steka tofun i sesamolja och sen doppa dem i sesamfrön. Ska tydligen bli väldigt gott. Får väl se.

Kommentarer
Postat av: Mamma Jessica [vardag, design och mkt mer]

Tack för hjälpen :)

Jag har så svårt å välja för jag gillar alla :P

2008-08-03 @ 19:24:49
URL: http://jyees89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0